Friday, January 21, 2011

Cari Penyakit

Salam,


Seminggu nie, saya asek sakit-sakit. Lepas gastric muntah-susu-jadi-taufu-fah, saya dan Imran serentak dua-dua demam. Saya sangat tak suka bila sakit kat US nie. Alasan saya:

1) Kat sini nak recieve treatment mesti ada kad insurance. Bukan sekali dua saya dengar orang lain kata kad insurance yang MOHE kasi kami tu tak berapa nak laku. Kiranya kalau tunjuk kat spital / klinik mau juga depa belek 3-4x sebelum accept reject. Saya tak pernah p spital / klinik selain dari klinik sekolah yang mana charge rawatan akan terus dibilkan ke tuition fees (terus MOHE bayar, saya tak payah pening kepala). Saya dengar macam-macam hal bila nak guna kad insurance tu.

2) Kat sini treatment bil sangatlah mahal. Jumpa doctor lain, beli ubat lain. Ada tempat, buat appointment pon dah kena bayar. Saya tak berapa nak nampak klinik-klinik kecik macam kat Malaysia, yang mana kalau demam, paling mahal charge pon hanya rm30. Tu pon dah campur ubat . Dulu saya cabut wisdom teeth, usd200++ sebatang! Owh ubat cold sore saya, sebiji usd15. Doctor hanya kasi 4 biji, tu pon telan air liur nak bayar usd60! (Nasib baik boleh claim, selalunya 3 bulan, dah 4-5x tanya baru dapat!)

3) Bila sakit-sakit macam demam, saya terpaksa beli ubat kat pharmacy luar macam Walgreen saje. Kiranya saya dah qualifykan diri saya menjadi MD hehehe. Kalau nak p klinik sekolah amek prescription, kena BUAT APPOINTMENT!! Kalau hari tu dah fully booked, tunggulah sampai ada vacancy. Kadang-kadang, demam dah baik pon nak tunggu dapat appointment tu. Kat tempat saya nie, bukan cikai sangat, siap ada research hospital, tapi takkan demam nak p sana?

4) Saya masih tak tahu nak guna kad insurance tu macam mana. Ok, orang insurance kata, kalau orang spital tak percaya authenticity of our insurance card tu, soh orang spital call depa. Tapi masalahnya, hari tu, saya gastrik sampai berguling-guling, muntah hijau dah tengah-tengah malam. Macamana pulak saya nak soh spital tepon agent insurance tu tengah-tengah malam, sedangkan saya pernah call pukul 9 pagi pon tak berangkat lagi. Dan saya tak rasa agent insurance tu servicenya 24/7. Buatnya saya p emergency, insurance takmo bayar, sape nk tanggung usd6k itu?

5) Bila p pharmacy pilih ubat, saya pening kepala. Ada ubat tu, functionnya untuk macam-macam. Untuk batuk, untuk chest, untuk mucus, untuk sakit badan, untuk demam, semua boleh. Tapi, ada ubat batuk yang hanya untuk batuk saja, tak campur sore throat. Kalau saya batuk, makan 3-4 botol pon tak tentu elok lagi, padahal dah pilih strength yang maximum (konon-konon hanya boleh makan sekali tiap 12 jam). Kat Malaysia, makan 2 sudu ubat batuk cap ibu dan anak, sapu vicks kat dada, selubung selimut, tido, bangun nanti terus elok. Tak payah pon kena makan abes sebotol ubat.

6) Tade mama nak layan-layankan waktu sakit, tak boleh order makan sedap-sedap. Tade orang nak picitkan badan yang sakit-sakit hehehehe tu alasan nombor satu sebenarnya hehehe


3 comments:

  1. iskkk.. nasib akak tak pi US.. sebab akak adalah pelawat tetap GP.. heheheh

    ReplyDelete
  2. kat UK ni pon sama. mama saya ialah visiting lecturer, treatment kne bayar. tapi memang dah bawak bekal dari malaya pasal dah tau kat sini depa tak kasi antibiotik. aritu mama saya selsema sampai sebulan. sampai aje antibiotik dari malaysia, makan sehari terus elok, alhamdulillah..

    malaysia jugak best kan..

    ReplyDelete
  3. Kak mimah: Byk tak best duduk US nie, makanan halal dah la susah weh!! nyesal nyesal hahahaha

    Aliaa: kat sini, sakit seminggu baru dapat antibiotik hahaha nasib batuk saje.. kalau sakit lain??

    ReplyDelete