Tuesday, June 7, 2011

Kisah statistik

Salam,

Sape suka statistic sila angkat tangannnnnnnnnnnnnnnn!!!!! (Saya angkat tangan tinggi-tinggi). Semenjak study agronomy nie, sekejap-sekejap statistic, sekejap-sekejap statistic, sampai tahap nak sorok tangan bawah meja huhu.

Bila time kena start test model, saya dah pening kepala. Model tu ialah linear regression line, so ada slope n intercept. SV kata, buat t-test asing-asing, mula-mula test slope dulu lepas tu kalau takde significant different, baru test intercept. Kalau intercept pon tak berbeza statistically, then model tu ok. Saya pon test-test, semua slopes and intercepts tak significantly different, mulalah excited, siap lompat-lompat.

Tiba-tiba pulak, committee member yang terer statistic kata, bukan macam tu. Kena test slope and intercept tu serentak guna F test. Saya pon susah hati, dah siap boleh bajet outcomenya, jadi selepas test ikut kata committee member, sah!! model tu significantly different!! Saya bertambah susah hati (Maknanya kena repeat modelling?? Tidak mahu!!!)

Bila cakap dengan SV, SV kata, saya tade masalah pon publish journal dengan cara saya test tu. Sudah, saya sudah pening, rasa mahu guling-guling. Kata Cody kawan saya, tulis saje value untuk dua-dua tests tu, suruh saje depa pilih mana yang depa mahu percaya. Statistic nie, banyak sangat 'trick'nya, kadang-kadang susah nak faham (ini bukan statisctic pasal mean, median). Kata Mark Twain (sape tak tahu Mark Twain sila google  ^_^);

"There are three kinds of lies: lies, damned lies and statistics."

Siapa setuju, sila angkat tangan!! (Saya angkat tangan tinggi-tinggi sekali lagi) hehehe


2 comments:

  1. ohoooo! akak ajar all the t-test, z-test, f-test and whatnot masa kat UNIMAS.. and skang pun akak buat stat dalam facial expression recognition, hidup stat!

    ReplyDelete
  2. Kak Mimah,

    Time belajar rasa hidup stats jugak, tapi bile mcm nie, saya benci stats! hahaha

    ReplyDelete