Wednesday, December 22, 2010

Malas vs Rajin

Salam,

Anda pernah tak rasa malas nak mengadap kerja research, duduk depan PC kerja chatting dengan best friend yang anda kenal dari sekolah rendah, blog-hopping, tengok-tengok website Macy's kalau-kalau ada sale item yang mampu dibeli, baca semua online paper dari Malaysia, dan tiba-tiba anda sedar jam sudah pukul 5.00 pm? Kalau anda tak pernah, anda memang layak bergelar pelajar tekun, cekal dan tabah. Contoh di atas ialah saya. Saya mengaku. Saya telah jadi pemalas sejak dua menjak ini. Research progress saya amatlah perlahan macam lembu yang dah kena sebat sebab disuruh berjalan pon tanak (lebih tahan kulit berbirat dari kena jalan). My first international oral presentation dalam bulan Feb depan, by end of January dah kena finalized material sebab masuk competition, tapi hampeh tak buat apa satu pon lagi.

Owh dalam pemalas-malas saya tu, saya rajin update blog walaupun tak kerap. Bila saya tade update, maknanya saya rajin pulun kerja sekolah. Bila ada update, maknanya saya rajin update blog tapi malas buat kerja sekolah hahaha. Sehari dua ini saya insaf sekejap selepas mendengar cerita kawan saya budak America yang sibuk nak baca buku sekolah walaupun balik kampung sambut Xmas. Dan buku itu untuk preparation semester depan yang hanya akan start pada 14 January. Budak Serbia gradlab-mate saya nie, balik-balik cakap, My research makes sense, finally!! I am writing my manuscript. Boleh tak rasa nak p PC dia dan delete manuscript itu huhuhu? Apakah dosa saya dikelilingi orang2 psiko macam mereka?

Orang lain pernah tak ek rasa malas macam saya? tetiba rasa letih saje belajar? Ke saya seorang aje yang bergenetik macam itu?

4 comments:

  1. Farrah: Dah 2 minggu lebih kami tak buat kerja.. sebab sakit.. takpe, when the rajin mode dtg, buat mcm org gile tak cukup masa, seriously, it works for me.. hehehe

    ReplyDelete
  2. Kak mimah: tu bukan malas tapi sakit. saya nie tak sakit, saya MALAS *ketawa guling-guling*

    ReplyDelete
  3. Lisa, jgnlah macam tuh. Aku pun pernah mengalami sindrom kemalasan tahap maksimum. memang ade angin sepoi2 dia nak mai, dia mai je.takle wat apa pun! Take your time okay. You can do it!!

    ReplyDelete
  4. bloghop-chatting-baca paper online , tetiba dah pkl 5.30pm, biasa saya buat masa kerja dulu. bila ada banyak kerja, baru hegeh2 nak keep up. skrang pulak tengah malas2 sebab sejuk n malam cepat. asyik nak tido aje rasa.. jom pegi shopping. eh, ape kne mengena?

    ReplyDelete