Friday, April 22, 2011

Makcik oo Makcik

Salam,

Kisah benar di pagi jumaat
Venue: Family room, University Medical Centre
Masa: 11.40 am
Makcik Hispanic tergesa-gesa masuk family room untuk fix lunch.

Saya (dengan penuh sopan santun) : Makcik, saya dah nak keluar nie. Saya ada kelas pukul 12 pm. Saya terpaksa tutup bilik nie kalau tade volunteer. Makcik boleh datang pukul 12 karang yea, ada volunteer lepas saya shiftnya pukul 12 - 3 pm.
Makcik: Oo saya nak panaskan pizza aje. lagipun kain saya belum siap basuh (tuding mulut kat mesin basuh)
Saya: Mesin tu takpe makcik, nanti kul 12 pm ada orang datang, makcik leh dry kan kain baju makcik. Saya stay lagi 5 minit ek, tapi lepas tu saya memang terpaksa tutup bilik nie.
Makcik: Ok, whatever saya sudah dalam masa 5 minit, saya keluarlah nnt.

Lepas 10 minit,

Saya: Makcik, saya dah kena tutup bilik nie, kelas saya lagi 5 minit saje. Kelas saya kat Texas Tech sana.
Makcik (muka bengang): Tapi, saya tak siap lagi (dalam hati, tadi aku dah kata, aku dah kena tutup bilik nie. takleh ke tunggu 10 minit sampai next volunteer datang? Aku pon bukan kerja bergaji). Kalau panggil volunteer lain boleh ke? Dia ada kat wad sana. (Makcik sibuk text)

Saya pon kebil-kebil tunggu dengan beg sekolah dah sangkut kat bahu.

Makcik: Hye Brittany, ko boleh datang tak kat family room? Budak yang jaga nie sibuk nak tutup bilik (tak bgtau pon dengan minah tu saya ada kelas. dasar makcik)

Tetiba sorang nurse datang, muka tak gembira. Marah-marah saya. (Tadi makcik kata volunteer, nurse tu bukan volunteer, makcik ooi).

Nurse:  Kenapa awak nak tutup bilik nie? Tak boleh buka ke saje? Patient saya tak makan lagi
Saya: Cik Nurse, saya terpaksa tutup bilik nie kalau tade volunteer. Ini peraturan, kalau jadi apa-apa saya yang kena tanggung. Saya ada kelas kat TTU pukul 12 pm (jam dah kul 12, tapi next volunteer tak sampai lagi). Saya dah dapat permission daripada coordinator untuk tutup bilik nie awal sebab saya ada kelas.
Nurse: Saya call director volunteer office sekarang, kalau dia boleh naik temankan patient saya (volunteer office tu tak sama dengan organization yang saya volunteer, so saya diam saje).

Saya kebil-kebil lagi. Lepas nurse tu kata director tu akan naik family room tu, saya pon cabut. Saya kayuh beskal laju-laju p kelas, sampai kelas 10 min lambat.

Untuk makcik Hispanic, saya nie hanyalah volunteer tak bergaji yang dok bersihkan family room tu, datang pagi-pagi bukak family room tu supaya orang macam makcik dapat basuh kain, makan-makan dan rilek tengok TV. Kalau tade orang macam saya, walaupun ada orang lain dok sumbangkan duit untuk beli TV, sofa, makanan, mesin basuh bagai, (bunyi macam riak, tapi saya bengang), makcik tak dapat semua tu ok. Isnin depan, saya nak letak jawatan (merajuk)


2 comments:

  1. kengkadang betul orang kata, buat baik berpada-pada. tapi sebab kita memang baik, tak sampai hati nak buat tak baik kan.

    tabahkan hati farrah!

    ReplyDelete
  2. Aliaa: tu la pasal hahaha hari tu aje merajuk, minggu nie p volunteer balik.

    ReplyDelete