Thursday, March 10, 2011

Dasar Serbia

Salam,

Yea, saya memang tengah marah sampai saya menangis. Saya sangat marah pada budak Serbia kat lab saya nie. Ini bukan kali pertama dia secara kurang ajar membuat statements yang bukan-bukan. Sebelum nie, dia pernah cakap pada saya, yang saya nie half Chinese and Muslim, so that dia ada enough reason untuk benci saya. Dia memang rajin kutuk orang Cina, dengan bagi gelaran macam-macam. Sekali lepas tu, waktu banjir teruk di Malaysia (baru-baru nie) dia boleh cakap, you guys deserve it. God sends the flood to you. Pada kawan saya budak India, dia cakap, suami kawan saya tu lari ke New York sebab bangsa India nie kaki pukul. Padahal suami kawan tu kerja kat sana. Dah tu, bukan sekali dua dia komplen pasal gf dia. Dia kata gf dia tak pandai masak, pandai cakap saje, perangai macam budak-budak, suka cling kat dia etc. Bila kami suggest break off saje, dia kata, dia bukan nak kawen pon dengan gf dia tu. Cukup masa (gf dia currently duduk dengan dia) nanti dia akan dump juga gf dia tu. Mulut mamat nie memang tade insurans, sekali dua kami boleh terima as joke, lama-lama saya jadi menyampah. Bukan saya aje yang komplen, tapi dah 3-4 orang saya dengar komplen menda yang sama.

Ada sekali tu, saya jumpa selipar jepun saya ada atas meja , mestilah saya bengang (saya ada tinggalkan satu selipar jepun saya kat bawah meja, so senang saya nak amek wudhu).  Saya tanya budak pompuan tu (mustahil la dia sebab dia sangat kamceng dengan saya). Budak pompuan nie tanya pada mamat Serbia nie, memang dia yang letak selipar jepun saya tu atas meja, dia kata nak gurau-gurau. Gurau boleh ok, tu pon kalau anda dah kamceng giler sampai anda nak kutuk apa pon kawan anda tu tak kisah.


Kat grad lab saya nie, ada satu public microwave. Saya jarang juga guna microwave nie, n kalau guna pon saya make sure yang saya tutup container saya (dah jadi routine sebab saya tak suka makanan percik-percik). Kat grad lab nie hanya saya, dia n sorg lagi budak pompuan. Kami memang selalu saje nampak mamat Serbia nie panaskan pasta, etc yang tak bertutup (sebab dia beli instant dalam box tu ok) so terpercik-percik la sos-sos makanan tu kat dinding microwave. Saya pernah bersihkan microwave tu dulu, dan saya ada put note mintak sesiapa bersihkan lepas guna. Honestly, saya tak pernah nampak mamat nie bersihkan microwave tu lepas guna untuk reheat sos-sos dia tu. Hari nie, bila saya nak guna, Subhanallah, microwave tu sangat kotor, disgusting dengan food build up yang mainly nya merah-merah dan minyak-minyak. Sape lagi yang saya nak suspect? Budak pompuan tu selalu makan megi saje, saya panaskan air n jarang-jarang sekali letak makanan. So saya cakaplah dengan mamat Serbia nie, politely,  request dia bersihkan microwave tu semula. Dia mengamuk sakan, dia kata DIA TAK PERNAH GUNA MICROWAVE tu. Saya rasa nak hempuk dia. Saya mengaruk sekejap dengan dia, lama-lama dia dah keluar cursing word dia tu, saya diam n saya menangis. Ikut hati memang nak bergaduh lagi, tapi memikirkan dia tu memang dah dasar Serbia, saya benti dan saya spend 1 jam bersihkan microwave tu (Bayangkan betapa kotornya microwave tu kalau dah sejam nak membersihkannya).  Akhirnya saya put note lagi, kalau tak ingin nak bersihkan microwave nie, PLEASE jangan guna!!!

Bunyinya macam bodoh gaduh pasal microwave. Tapi saya tak rasa bodoh kalau dia tu bukan Serbia!!!

3 comments:

  1. hampeh betul mamat tu. dahla cakap ikut sedap tekak sendiri. boleh pulak perangai pon macam dunia ni dia punya.

    ReplyDelete
  2. aliaa: mula2 tak kisah sgt tau aliaa, tp lama2 melampau sangat sudah. Ada sekali budak pompuan kat lab tu bengang sangat kat dia, dia sound tepat aje mamat tu, hye, can you shut your mouth up? dalam hati, padan muka!

    ReplyDelete
  3. tapi ada jugak orang yang tak makan dek sound. kalau perangai dia berkurang ok jugak.

    ReplyDelete