Tuesday, March 8, 2011

Hannibal, MO (Road Trip Winter 2010)

Salam,

Hari pertama kami kat St Louis tu, hari malap2 saje. Tak banyak benda boleh buat, so Imran ajak p Hannibal, dalam 2 jam juga drive ke sana dari St Louis. Sampai lagi 10 mins pukul 5 petang, so semua exhibition tak dapat masuk, sebab makcik jaga kaunter dah sibuk nak balik. Hannibal nie hometown Mark Twain (sape tak tahu Mark Twain sila google!!) Walaupun saya tak tahu banyak pasal dia, at least saya pernah tengok citer kartun pasal Tom Sawyer dengan Huckleberry Finn waktu kecik-kecik (nie nak kutuk budak undergrad yang ikut saya sebab tak tahu sapa Mark Twain). Among his famous quote, (favorite saya):

"There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics."

Sape tak suka statistic, sila tulis quote ini atas homework statistic anda yang bakal dihantar kepada instructor. Confirm dapat A hehehehe


 Orang kat sini pandai menghargai orang-orang penting depa. Saya harap kat Malaysia pon buat begini, Rumah Ishak Haji Muhammad etc.
 

 Rumah Mark Twain. Bapak dia nie lawyer. 19th century dah jadi lawyer, patut la rumah pon besar.


 Tak dapat nk comment banyak-banyak sebab tak dapat masuk!!!


 Silalah baca signboard saje yea.

Lagi signboard. Imran nie suka betul amek gambar tak center. Dia kata, ini seni. Saya kata, main petik saje orang tua nie tau!!




Sebab semua exhibition dah tutup, kami pon masuk kedai quilt kat seberang jalan tu hehehe.
Saya yang suka tengok quilt nie sempat berangan kejap. Cantek-cantek tau quilt kat kedai nie, tapi reganya boleh pandang-pandang, jangan pegang-pegang saje.
Tetiba terpandang ada sigboard Mississippi River, laju-laju jalan, nanti dah gelap takleh petik gambar.
Hanibbal nie betul-betul kat Mississippi River bank, kalau bukan winter ada tourist boat lagi.
Saya yang dah jadi macam Imran, sikit-sikit nak amek gambar dengan signboard hahaha.
Mississippi River yang completely frozen. Kagum giler, maklumlah selalu tengok air batu dalam air sirap saje.
Belah kanan jambatan tu, dah masuk border Illinois. 


Saya ada rasa juga nak pijak sungai beku tu, tapi memandangkan saya tak pandai berenang, lupakan sajelah hasrat itu. Anyway, takde fence etc yang menghalang sesiapa untuk berbuat demkian.
Balik dah malam, singgah Capitol State sekejap. Capitol State nie macam bangunan admin untuk state.
Lagi contoh susah pakai camera DSLR. Saya paksa budak undergrad tu untuk petik gambar kami sampai ok, kalau tak sila balik jalan kaki hehehe
Lepas beberapa kali petik dan petik dan petik, muka n tangan pon dah kebas dek sejuk, barulah dpt gambar ok hehehe. Kat belakang tu St Louis Arch. Arch nie macam tube, kita boleh naik sampai atas untuk tengok view across Mississippi River. Budak-budak undergrad yang saya buli tu, esoknya p naik bendalah nie. Tapi sebab gloomy (entry sebelom) satu sen pon tak nampak hahaha padan muka depa rugi USD10 (saya memang suka buli undergrad, harap maklum)

2 comments:

  1. jangan kata farah aje suka buli budak undergrad (junior). saya pon sama :) tapi saya buli senior skali.

    ReplyDelete
  2. Aliaa: kat sini saya yang plaing senior, so tade lagi orang yang kami boleh buli!!

    ReplyDelete