Monday, March 28, 2011

Update(kira cincai sajelah!)

Salam,

Saya sedar blog nie dah lama tak berupdate. Saya memang sangat busy. Lately nie depressed pulak sebab 3 orang daripada geng2 saya kat sini (yang sama2 start program nie dengan saya) dah amek qualifying exam dan dah abes fieldwork. Depa semua dah start writing, dah tu selalu update kat saya. Lagi la saya tension. Advisor saya cakap, takyah gelabah-gelabah nak amek qualifying exam. Waktu head of dept saya jadi committee member (skrg dia dah pindah) dia urged saya amek last winter. Semenjak dia tade nie, advisor saya lagi suka. Dia kata Spring 2012 pon sempat lagi. Bila pulak saya nak writing macam tu? Dah la Spring tu saya still ada satu lagi kelas nak kena amek (nie sebab head of department soh amek that particular class, lepas tu boleh plak dia blah, hampeh!!) Saya takleh sesuka hati menukar kelas sebab saya dah submit degree plan saya kat graduate school. Arrghh kacau bilau ok. So sekarang nie, strategi saya ialah start menulis chapter 1, 2 (intro, lit review) secara random. Buat aje literature review sebanyak mungkin, nanti tahun depan bila dah register untuk dissertation, saya cnp saje mana yang patut. Chapter 3 (methods and materials) dah complete untuk fieldwork tahun lepas. Bila start aje pikir fieldwork, hidup saya dah huru hara. Bulan 5-9 saya akan spend almost everyday kat kebun, dari 6 am - 5 pm, no breeze, temperature 40 Celsius degree, very dry weather. Tak kiralah bulan puasa ke tidak. Satu aje perkara saya suka buat fieldwork, berat saya akan turun jadi 49 - 50 kg. Tang lain, saya memang boleh jadi orang gila.





Nie gambar dari poster competition last week. Saya confident saya tak menang hahaha sebabnya 2/3 dari judges  ialah orang daripada bank yang sponsor event tu. Saya memang fail nak explain sciences to non scientific crowd nie.  Tade skills langsung. Saya prefer buat oral presentation sebab tak kering air liur saya berjela-jela explain kat orang, dah tu orang tak faham apa pon hahaha. Anyway, semua tu a valuable lesson for me.


 Nie antara geng2 saya. Cody. Mamat nie kiasu, saya memang jeles dengan dia sebab dia memang sangat-sangat pandai. Wife dia kata, dia kat rumah tade pon study teruk-teruk. Tapi dia kul 6 am dah ada kat sekolah.
 Nie Amelia. Pon geng saya. Minah nie dulu x-Cornell and Fullbright. Dia punya publications dah berjela-jela.

Nie semua budak department saya walaupun lain-lain lab. Tak berapa geng hahahaha (sebenarnya tak pernah hang out dengan depa, tak macam dengan Cody n wife, Amelia n JD (tade dalam gambar).



No comments:

Post a Comment