Wednesday, March 9, 2011

Makan penampar

Salam,

Semalam kak Mimah citer pasal zaman sekolah rendah dia. Antaranya termasuk pasal cikgu yang suka tampar menampar nie. Saya sangat anti cikgu yang macam ini, bukan sebab saya degil waktu kat sekolah, tapi kena pukul kat muka memang mental ok. Bukan saya tak pernah kena belasah kat rumah, apa yang saya tak pernah kena? Ikat kat pokok? Kena bantai sampai hanger plastic patah? Kena kurung kat reban ayam? Kena tali pinggang? Semua pernah, tapi kena tampar dengan parents saya memang tak pernah seumur hidup.

Cikgu yang suka menampar nie namanya Z. Ibrahim. Saya ingat lagi namanya ok. Satu hari, cikgu Z nie soh budak-budak bawak surat beranak p sekolah, ada borang la nak kena isi. Waktu tu ayah saya tengah kursus askar Wataniah, dia bawak sekali surat-surat beranak kami. Parents saya waktu tu dah divorced, dan masing-masing berebutkan surat beranak kitorg, jadi ayah saya angkut ke hulu-hilir (dia simpan dalam kereta). Saya cuba bagitau cikgu Z, tapi dia bolayan. Sebelum dia tampar saya, dia tarik anak rambut saya dulu, sambil tarik anak rambut dekat dengan telinga tu baru dia tampar. Berdesing telinga ok!! Sangat lah sakitnya. Malam tu, waktu ayah saya telefon rumah, meraung-raung berguling-guling saya suruh dia datang sekolah hantarkan surat beranak tu, sebab setiap hari yang budak-budak tak bawak surat beranak, satu penampar. Saya tak kira dia tengah kursus ke, tengah perang ke, saya tanak penampar cikgu Z lagi.  Esoknya, ayah saya terpaksa datang sekolah pakai uniform, dia explain dengan cikgu Z panjang lebar. Tapi, dasar cikgu Z, tadenya dia nak minta maaf ke apa ke.

Saya sebenarnya tak kisah cikgu-cikgu nak pukul nie, tapi janganlah pukul kat muka. Lagi satu, kalau setakat terlupa something tu, tak payah la nak tampar-tampar (cikgu Z selalu tampar orang terlupa bawa buku, nasib saya tak pernah kena). Nama pun manusia (dalam Arabic, manusia nie An-Nas kan, originate daripada Nasa, maksudnya lupa. Dah fitrah manusia tu pelupa, sebab tu dalam Quran pon diingatkan selalu). Lain la kalau meraba ke, merokok ke, ponteng kelas ke, curi buku ke, patut juga kalau nak dipukul / dirotan (bukan ditampar). Saya macam pernah baca somewhere, yang pukul di muka tu tak digalakkan, tapi tak sure.


3 comments:

  1. teruknya cikgu Z tu. saya pon ada jugak sorang cikgu yang kalau datang masa dia badmood, salah sikit konfem budak kene tampar. tapi, dia cikgu lelaki jugak. haish. pelik betul. biasanya orang lelaki kan macam cool aje.

    ReplyDelete
  2. kadang2 akak rasa cikgu yg suka tampar menampar ni cikgu yg pyscho!

    ReplyDelete
  3. Aliaa: Owh ini cikgu PEREMPUAN.. Z tu nama dia, Ibrahim tu nama bapak dia hehehe sorry tak mention earlier.

    Kak mimah: Kan kan kan kan? Nasib baik waktu tu tak berani report2 kat paper, kalau tak memang kuar paper muka depan cikgu Z tu hahaha

    ReplyDelete